דוקטור, תקן את הניתוח שלי

מאת: ידיעות אחרונות מוסף זמנים בריאים - פרופסור אייל וינקלר

לפעמים זה לא מצליח. גם לי, גם לחבריי למקצוע. אחרי הכל ניתוח, גם קוסמטי, הוא ניתוח הוא ניתוח. זכות הקיום של הכירורגיה הפלסטית המשחזרת נובע מהצלחתה לתת מענה ראוי לבעיות גופניות הכרוכות במומים מולדים (כמו שפה שסועה ואוזניים בולטות), או פתרון לטראומה (כוויות וחתכים). גם הכירורגיה הפלסטית הקוסמטית מציעה פתרון ייחודי לצניחת עפעפיים, להזדקנות הפנים, לנפילת השדיים ועוד.

מטופלות ומטופלים הפונים למנתח שבו בחרו באים מתוך חשש אך גם באמון מלא ובציפייה לקבל תוצאה מושלמת. אנחנו מצידנו עושים את המרב כדי ליצור רמת ציפיות סבירה ומותאמת למציאות. ולפעמים (לעיתים רחוקות לשמחתנו), זה פשוט לא מצליח לנו, הניתוח לא יוצא טוב. זו חוויה קשה למטופל וגם לא נעימה למנתח. הסיטואציה מחייבת ניהול סבלני ורגיש מטעם המנתח.

לפני כמה שנים ניסיתי להסביר את הסיבות לכישלון של ניתוחים פלסטיים מסוימים, קראתי לזה "משולש הכישלון של הניתוח הפלסטי".

משולש הכישלון של הניתוח הפלסטי

קודקודי המשולש הזה כוללים את כל הגורמים האפשריים לסיבות לכישלון: המנתח, המנותח והאלוהים שממעל. כאשר אחד מהם או שניים (או שלושתם) חוברים יחדיו לביצוע לא מוצלח והניתוח נכשל, או שאינו מצליח במאת האחוזים על כל אלפי חלקיו, מתחילים המנתח והמנותחת לחפש דרך משותפת לתיקון. הניתוחים הנחשבים כבעלי שיעור גבוה של בעייתיות בריפוי הפצע ונגועים בשיעורי אי־הצלחה משמעותיים יחסית (שיעור ניתוחים חוזרים ומתקנים של כ־3%-2%) הם ניתוחי העפעפיים, הרמת שדיים עם שתלים וניתוחי אף.

גם כשניתוחים אלה מתבצעים על ידי מנתחים פלסטיים מומחים ומצוינים, הרי שמדובר בניתוחים מורכבים בני מאות פעולות אשר עלולות להסתיים בשביעות רצון חלקית.

לא מזמן קיבלתי מייל מאחת המנותחות שלי, שבו היא פירטה איך למרות ששמה את עפעפיה בידיי היא עדיין נראית עצובה ולכן אינה מרוצה. לדבריה, היא פנתה למנתח עיניים רב מוניטין וניסיון מהתחום האוקולופלסטי, שחיזק את טענתה ולמרות שכבר עברה ניתוח מתקן אחד אצלי הציע לה ניתוח מתקן נוסף תוך שהוא מסביר את הכשלים בעבודתי.

אין קל מלהסביר למטופלת לא מרוצה עד כמה היא צודקת ומה נורא העוול שנגרם לה. גם אצלנו בקהילת הפלסטיקאים צצו ברבות השנים כמה מומחים שנוסף על כך שמעולם לא ניתחו ניתוחים מורכבים בפרט וכבר שנים שלא שזפו את מנורת חדר הניתוח בכלל, הם ששים תמורת שכר טרחה מכובד לתת חוות דעת מומחה נגד המנתח, שכשל ופשע וניתח בניגוד לאמנת ז'נווה.

איחלתי למטופלת בהצלחה. היא אישה יפה ונבונה, ולא יהיה שמח ממני אם תצא לה תוצאה מצוינת. אבל מניסיון רב שנים בתחום אין לי ספק שאובדן אמון או בחירה בדרך של הגשת תביעה משפטית ואפילו קבלת פיצוי כספי לא יביאו למנותח את האושר המיוחל.

מהי הדרך הנכונה לנהוג בניתוח שאינו משביע את רצוננו?

ראשית, בניגוד לרפלקס הראשוני כדאי לא לכעוס. המנתח הפלסטי המומחה שבו בחרתם לא הפך ביום אחד לאיש רע. המנתח מאוד רוצה להצליח, המוניטין של המנתח שווה לפרנסתו. שנית, כדאי לדעת כי קיים היום במסגרת איגוד הפלסטיקאים מנגנון מיוחד לבירור ולליבון טענות של מטופלות שאינן מרוצות. ועדת הייעוץ העליונה של האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית הוקמה לפני כשנתיים כמסגרת לליבון מקצועי של טענותיהן של מנותחות בלתי מרוצות.

"ועדת הייעוץ משמשת במה למנותחים ולמנותחות שאינם מרוצים מתוצאות הניתוח", הסביר לי ד"ר מאיר כהן, יו"ר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית ואסתטית. "המטרה היא ללבן בדרכי נועם בפורום רחב של מומחים את טענות המנותחות. בפורום ימסרו המומחים למטופלת את חוות דעתם האובייקטיבית על תוצאות הניתוח וימליצו על ניתוח מתקן ואפילו על מנתח מסוים אם המטופלת אינה רוצה לחזור למי שניתח אותה. ישנם מקרים רבים שבהם דיון פתוח וענייני בין המטופלת לפורום פלסטיקאים מקצועי עלול להסיט כעס גדול לפתרון המקובל על הכל ואפילו להסתיים בחיוך".

שיתוף

דילוג לתוכן